Od początku tego roku armatorzy zamówili już 27 jednostek napędzanych LNG – informuje firma Gibson Shipbrokers. Wśród nich 14 to tankowce, 9 kontenerowce, 2 drobnicowce i jeden samochodowiec. Statki będą dostarczane do 2024 roku.
Dodatkowo dane IMO pokazują, że portfel zamówień na jednostki napędzane LNG wynosi obecnie 130 statków. To pokazuje, że branża wierzy w LNG jako ważne paliwo w transformacji energetycznej sektora.
Zamówienia na jednostki napędzanych LNG jest głównie widoczny w zamawianiu większych statków, w tym bardzo dużych statków do przewozu ropy (VLCC), tankowców Suezmax i Aframax, bardzo dużych kontenerowców i masowców Newcastlemax.
Ostatnio firma Shell zamówiła 10 tankowców VLCC zasilanych LNG w Daewoo Shipbuilding and Marine Engineering (DSME). Statki zostały zakontraktowane przez Advantage Tankers, AET i International Seaways.
Jak wyjaśnił Gibson, tankowce i masowce są szczególnie przystosowane do LNG jako paliwa, ponieważ zbiorniki bunkrowe mogą być umieszczone na pokładzie, co powoduje ograniczony wpływ na ładowność statków.
Większe konstrukcje kontenerowców są wyposażane w LNG, a ich duży rozmiar sprawia, że utrata pojemności TEU jest mniejszym problemem. Jednak mniejsze statki rzadziej korzystają z napędu na to paliwo.
– CMA CGM niedawno ogłosiła, że zamówi do 20 statków kontenerowych wielkości Panamax napędzanych konwencjonalnym paliwem, wyposażonych w płuczki. Powodem tej decyzji jest to, że statki o pojemności 5000 TEU są zbyt małe, aby zainstalować zbiorniki bunkrowe LNG – powiedział Gibson.
Wydaje się, że rośnie również liczba zamówień na masowce zasilane LNG, a wielu armatorów zgłasza zamówienia lub negocjuje ich warunki.
Firma Rio Tinto zwróciło się do dwóch stoczni w Chinach o zbudowanie do 12 Newcastlemax napędzanych LNG o wartości około 804 milionów dolarów. Stocznie, które rywalizują o kontrakt, to Qingdao Beihai Shipbuilding Heavy Industry i New Times Shipbuilding. Statki będą transportować rudę żelaza między Australią a Chinami i będą miały nośność 210 000 ton. Termin dostawy masowców to 2023 r.
Z kolei australijskie BHP Shipping zamówiło pięć masowców zasilanych LNG Newcastlemax (208 000 dwt) od Eastern Pacific Shipping w połowie 2020 r. W stoczni New Times w Chinach. Anglo American przejął również cztery nowe jednostki (190 000 dwt) zamówione przez U-Ming w stoczni Shanghai Waigaoqiao w Chinach, które zostaną zakontraktowane na podstawie 10-letniego czarteru. Według doniesień każdy z tych statków kosztował 65 milionów dolarów.
Ponadto New Times Shipbuilding niedawno ogłosił, że trwają negocjacje dotyczące czterech masowców o masie 210 000 dwt, z opcją na osiem kolejnych, pod kryptonimem Project Himalaya.
Źródło: gospodarkamorska