Według najnowszych danych koalicji SEA/LNG na świecie eksploatuje się obecnie 175 jednostek napędzanych na LNG. Armatorzy zamówili 203 jednostki; w planach jest kolejnych 141.

Tak duże zainteresowanie LNG zostało przypisane rozwojowi infrastruktury. Według raportu do bunkrowania LNG przystosowane są 93 porty na świecie, a 54 przygotowują się do wdrożenia tej usługi. Bunkrowanie LNG jest już dostępne w portach w Rotterdamie, w Amsterdamie, w Zeebrugge i w Barcelonie. W ubiegłym roku Kairos Nauticor – obecnie największy operacyjny statek bunkrujący LNG o pojemności 7500 m3 – został zabunkrowany LNG w porcie Visby w Szwecji. Z kolei Elenger zaczął świadczyć usługi bunkrowania LNG w porcie Hanko w Finlandii. W marcu 2019 roku do portów oferujących usługę bunkrowania LNG dołączyły Port Gdańsk i Port Gdynia. W obu portach odbyły się komercyjne bunkrowania statków morskich skroplonym gazem ziemnym LNG. Porty wraz z partnerami Grupą LOTOS i PGNiG kontynuują współpracę w tym obszarze. – Bunkrowanie LNG jest w tej chwili standardową usługą dla statków obsługiwanych przez Port Gdynia. W tej chwili mamy za sobą kilkanaście udanych, komercyjnych operacji bunkrowania LNG w naszym porcie. Kwestie środowiska są dla nas na tyle ważne, że statki chcące zaopatrzyć się w zielone paliwo w Porcie Gdynia cumują na preferencyjnych warunkach. Wdrożenie tej usługi było odpowiedzią na potrzeby rynku, który z uwagi na obostrzenia wynikające z norm emisyjnych, bardzo szybko zmienia technologie stosowane w transporcie morskim – informują przedstawiciele Portu Gdynia. 

W 2019 roku pierwsze bunkrowanie z udziałem statku wycieczkowego odbyło się w stoczni Meyer Turku w listopadzie 2019 r. Bunkrowiec Coralius działa głównie na Morzu Północnym i w rejonie Skagerrak.

Na początku 2019 roku na świecie działało tylko sześć bunkrowców. Od lutego w 2020 roku działa już 12, a na 27 złożono zamówienia lub są w trakcie wdrażania do eksploatacji.

W Ameryce Północnej nastąpił gwałtowny rozwój LNG jako paliwa – szczególnie wzdłuż wschodniego wybrzeża Stanów Zjednoczonych.

Na stacji Eagle LNG Talleyrand w porcie Jacksonville (JAXPORT) trzy statki towarowe napędzane LNG już pływają regularnymi rejsami do Puerto Rico. Są wspierane przez infrastrukturę bunkrowania LNG z barki i lądu.

W Japonii Toho Gas Co. i Mitsui O.S.K. Linie (MOL) przeprowadziły pierwsze bunkrowanie LNG w japońskim porcie w Nagoi. LNG został przetransportowane ciężarówką z terminalu LNG Toho Gas Chita-Midorihama i dostarczone wraz z systemem ciężarówka-statek do holownika napędzanego LNG, Ishin, zacumowanego w porcie molo w Nagoi. Ta sama jednostka była również bunkrowana w Porcie Kobe.

Ponadto NYK, wraz z Kyushu Electric Power, Saibu Gas i The Chugoku Electric Power, przeprowadził demonstrację bunkrowania LNG od ciężarówki do statku w porcie Kitakyushu, pierwszego bunkrowania LNG w rejonach Setouchi i Kyushu w zachodniej Japonii. Z kolei Zarząd Morskiego Portu (MPA) w Singapurze oczekuje, że pierwszy z dwóch tankowców LNG ułatwi bunkrowanie LNG od statków do statków od drugiej połowy 2020 roku. Największy singapurski bunkrowiec LNG jest w trakcie budowy w Sembcorp Marine dla japońskiego MOL. Bedzie to druga tego typu jednostka w Singapurze i ma rozpocząć usługi po planowanej dostawie na początku 2021 r.

DNV GL prognozuje, że w 2050 roku LNG będzie stanowić 41% wszystkich paliw żeglugowych.

Źródło: GospodarkaMorska

Recommended Posts