W 2019 Port Rotterdam odnotował ogromny wzrost popytu na paliwa alternatywne w tym przede wszystkim LNG i paliwa o niskiej zawartości siarki (VLSFO). Całkowita sprzedaż w tym największym europejskim porcie świadczącym m.in usługi bunkrowania paliw wyniosła ok 9 mln m3.

W ostatnim kwartale 2019 roku sprzedaż oleju bunkrowego o niskiej zawartości siarki  (0,5%) – tzw. VLSFO znacznie wzrosła. W grudniu VLSFO stanowiło 62% całkowitej ilości sprzedanych paliw. W IV kwartale 2019 roku paliwo o niskiej zawartości siarki stanowiło 48% przeładunków paliw płynnych w porcie.

Wzrost popytu na paliwa alternatywne ma związek ze zmianą międzynarodowych obostrzeń i regulacji. W wielu artykułach pisaliśmy już, że z dniem 1 stycznia 2020 roku globalna dopuszczalna zawartość siarki w paliwie morskim została zmniejszona z 3,5% do 0,5%. W Holandii i innych krajach nad Morzem Północnym maksymalna zawartość siarki jest jeszcze niższa i wynosi 0,4%.

W przypadku skroplonego gazu ziemnego osiągi Portu Rotterdam są imponujące. W ciagu roku przeładunki wzrosły ponad trzykrotnie: z 9 483 ton do 31 944 ton. Wyraźny wzrost zanotowano w IV kwartale 2019 roku. Najwięcej bunkrów sprzedawanych w Rotterdamie służy do transportu międzykontynentalnego.

Źródło: GospodarkaMorska

Recommended Posts