Fińska grupa technologiczna, Wärtsilä, podpisała kontrakt na dostawę technologii radiowych i zintegrowanych systemów nawigacyjnych dla dziesięciu gazowców LNG klasy lodowej budowanych na potrzeby obsługi terminalu Arctic LNG-2.
Zamówienie zostało złożone w styczniu 2021 roku i obecnie jest już wykonywane we współpracy ze stocznią Sasmung Heavy Industries. Obecny kontrakt stanowi przedłużenie poprzedniego, w ramach którego Wärtsilä wyposażyła pięć gazowców LNG w zintegrowane systemy mostku.
Statki będą kursować między Półwyspem Jamał na północno-zachodniej Syberii a głównymi portami Unii Europejskiej. Oczekuje się, że załoga zmierzy się z najtrudniejszymi warunkami pogodowymi.
– W związku z tym umieścimy dwa mostki w nadbudówce statków, przy czym jeden z nich będzie obrócony o 180 stopni od konwencjonalnej pozycji. Ta osobliwa konstrukcja pozwoli lodołamaczom poruszać się zarówno do przodu, jak i do tyłu, zapewniając w ten sposób bezpieczną nawigację w niesprzyjających warunkach klimatycznych w Arktyce – powiedział Alex Van Knotsenborg, dyrektor sprzedaży globalnej Wärtsilä Voyage.
Zamówienie obejmuje instalację wielofunkcyjnego systemu wyświetlaczy składającego się z 12 stacji roboczych z pełnym zestawem aplikacji, w tym elektronicznego systemu wyświetlania map i informacji (ECDIS), radaru, systemu wyświetlania informacji nawigacyjnych, systemu zarządzania ostrzeżeniami mostu (BAMS) oraz Wärtsilä Navi-Planner do zaawansowanego planowania tras.
Zakres rozwiązań Wärtsilä obejmuje również systemy komunikacji satelitarnej IRIDIUM. Stacje robocze są w pełni zintegrowane w ujednolicony system, który pozwala na powielenie głównych funkcji operacyjnych, poprawiając w ten sposób bezpieczeństwo nawigacji w lodzie.
Wszystkie urządzenia zainstalowane na pokładzie są w pełni zgodne z wymogami Rosyjskiego Morskiego Rejestru Statków (RS) i Bureau Veritas (BV). Instalacja sprzętu przewidziana jest na lata 2022-2024.
Projekt Arctic LNG-2 obejmuje produkcję, magazynowanie i transport skroplonego gazu ziemnego (LNG) oraz kondensatu gazowego z pola gazowego Salmanovsky na Półwyspie Gydan.
Źródło: gospodarkamorska