W stoczni w Chinach zwodowano pierwszy z trzech hybrydowych statków transportowych zasilanych LNG. Jest to kolejny krok w kierunku osiągnięcia zrównoważonej żeglugi.
Oprócz dwupaliwowego napędu statki są wyposażone w hybrydowy system zasilania z baterii, który umożliwi United European Car Carriers (UECC) znacznie przekroczyć cel IMO, jakim jest 40-procentowa redukcja emisji dwutlenku węgla do 2030 roku.
Każdy z trzech statków, które są budowane dla UECC w stoczni Jiangnan w Szanghaju, będzie miał 168 metrów długości i 28 metrów szerokości. Nowe statki do przewozu samochodów ciężarowych (PCTC) są bardzo elastyczne i zapewniają ładowność 3600 jednostek na 10 pokładach ładunkowych oraz możliwość przewożenia szerokiej gamy ładunków wysokich i ciężkich, a także samochodów osobowych i ciężarowych. Statki mają zostać dostarczone w 2021 i 2022 roku i będą kursować na trasach żeglugi bliskiego zasięgu UECC w Europie.
– Wprowadzając na rynek naszą pierwszą jednostkę, rozpoczynamy nową erę dla UECC i żeglugi bliskiego zasięgu w Europie – powiedział Glenn Edvardsen, dyrektor generalny UECC – Dzięki tym statkom udowadniamy, że dekarbonizacja branży jest możliwa przy użyciu obecnie dostępnych technologii.
Nowe PCTC są budowane zgodnie z najnowszymi kryteriami efektywności energetycznej, spełniającymi ograniczenia emisji NOx Tier 3 IMO obowiązujące dla Bałtyku i Morza Północnego. Wszystkie trzy będą wyposażone w hybrydowe rozwiązania akumulatorowe, które poprawią wydajność operacyjną i jeszcze bardziej zmniejszą emisje, a także będą obsługiwać częściowe obciążenie akomodacji i napędzać sprzęt pomocniczy.
– Wprowadzenie akumulatorów to doskonały przykład naszego coraz głębszego zaangażowania w zrównoważony rozwój nowej generacji – powiedział Edvardsen – Zasilanie bateryjne zapewnia również opcję ograniczenia emisji podczas pobytu w porcie, co jest coraz częściej wymagane.
Statki są również wyposażone w dwupaliwowe silniki LNG do napędu głównego i urządzeń pomocniczych. Ponieważ w przyszłości więcej biopaliw będzie dostępnych na rynku, UECC planuje zwiększyć w swojej ofercie udział paliw neutralnych pod względem emisji dwutlenku węgla i paliw syntetycznych.
– Chcemy być na czele działań na rzecz zrównoważonego rozwoju w żegludze – powiedział Edvardsen – To stanowi motywację do podjęcia decyzji o zainwestowaniu w rozwiązania dwupaliwowe dla tych nowych projektów.
UECC obsługuje flotę 16 średniej wielkości samochodowców na europejskich trasach bliskiego zasięgu. Firma podejmuje wysiłki na rzecz zrównoważonego rozwoju we wszystkich swoich działaniach. Dostarczyła dwa z największych na świecie dwupaliwowych LNG PCTC, które mogą pracować z paliwem LNG lub ciężkim olejem opałowym, a także morskim olejem napędowym.
W marcu 2020 roku UECC rozpoczęła eksploatację kolejnego ze swoich statków, 20-letniego Autosky o ładowności 6500 ton, zasilanego biopaliwem. Firma poinformowała, że statek drastycznie zmniejszył emisję CO2 bez żadnych specjalistycznych modyfikacji technicznych.
Źródło: gospodarkamorska