Francuski gigant żeglugowy, CMA CGM, ujawnił plan budowy sześciu zasilanych LNG kontenerowców przeznaczonych dla szlaków z Chin do USA.
Informację podał sam prezes armatora, Rodolphe Saadé, podczas sesji otwierającej TPM 2021, czołowej konferencji poświęconej tranpacyficznej żegludze liniowej i branży logistycznej.
Każdy z sześciu statków ma ładowność 15 tys. TEU i jest napędzany skroplonym gazem ziemnym. Dzięki temu CMA CGM będzie mógł zaoferować swoim amerykańskim klientom możliwość wyboru LNG jako swojego preferowanego paliwa.
CMA CGM jest w trakcie budowy największej na świecie floty bardzo dużych statków kontenerowych napędzanych LNG w ramach trwającej misji poprawy jakości powietrza i przejścia branży żeglugowej na bardziej zrównoważone formy energii.
CMA CGM zobowiązało się do osiągnięcia neutralności węglowej do 2050 roku, zgodnie z celami zaplanowanymi przez Międzynarodową Organizację Morską (IMO). Aby osiągnąć ten ambitny cel, firma bada alternatywne rozwiązania, takie jak napęd wspomagany wiatrem, silniki wodorowe i inne ekologiczne paliwa. W 2019 roku CMA CGM jako pierwsza firma przewozowa z powodzeniem przetestowała biopaliwo składające się w 20% z przetworzonego oleju roślinnego i odpadów leśnych oraz zobowiązała się, że paliwa alternatywne będą pokrywać co najmniej 10% jej zużycia.
W listopadzie 2017 roku firma zamówiła dziewięć kontenerowców o ładowności 23000 TEU z napędem LNG, stając się pierwszym spośród swoich konkurentów, który zamówił statki napędzane LNG tej wielkości. W sumie CMA CGM obsługuje obecnie dwanaście kontenerowców zasilanych LNG, z planami powiększenia floty do 32 statków różnej wielkości do 2022 roku.
CMA CGM twierdzi, że pierwsze statki na rynek amerykański zostaną dostarczone w październiku tego roku, a wszystkie sześć będzie gotowych do użytku do końca 2022 roku. Jednostki zostaną rozmieszczone w serwisie Pearl River Express (PRX) grupy, który obejmuje rejsy z Chin do Port w Los Angeles.
Źródło: gospodarkamorska