Największa na świecie bunkierka na skroplony gaz ziemny (LNG) została oficjalnie ochrzczona podczas ceremonii, która odbyła się w piątek w Rotterdamie. Zbiornik membranowy GTT Mark III Flex o długości 135,5 metra i pojemności 18 600 metrów sześciennych otrzymał nazwę Gas Agility.
Pierwsza bunkierka LNG należąca do Emerald Green Maritime Limited, spółki zależnej w całości należącej do Mitsui O.S.K. Lines, Ltd. (MOL), została wyczarterowana przez spółkę Total Marine Fuels Global Solutions (TMFGS).
W lutym 2018 roku TMFGS i MOL podpisały umowę czarteru czasowego dla statku, a budowa rozpoczęła się w stoczni Hudong-Zhonghua Shipbuilding w Chinach w listopadzie 2018 r. Dostarczony w kwietniu 2020 roku Gas Agility spełnia najwyższe standardy techniczne i środowiskowe, wykorzystując LNG jako paliwo napędowe i całkowite ponowne skroplenie odparowanego gazu.
W piątek statek przybył do Holland Amerikakade w pobliżu portu Cruiseport Rotterdam, gdzie zacumował na ceremonię chrztu.
– Gas Agility to wyraźny dowód naszego ciągłego dążenia do rozwoju kluczowych infrastruktur logistycznych LNG w głównych węzłach bunkrowania na całym świecie, pomagając branży żeglugowej przejść na bardziej zrównoważone rozwiązanie paliwowe – powiedział Jérôme Leprince-Ringuet, dyrektor zarządzający TMFGS.
Statek będzie aktywny głównie w Europie Północnej, a przynajmniej przez następną dekadę będzie dostarczał LNG do statków morskich, w tym do dziewięciu nowych ultra dużych kontenerowców CMA CGM (ULCV) – pierwszych kontenerowców o pojemności 23 000 TEU zasilanych LNG.
Czystsze spalanie paliwa morskiego LNG nabrało tempa, ponieważ światowy przemysł żeglugowy stara się dostosować do bardziej rygorystycznych norm emisji. W coraz większym stopniu LNG stanowi dostępne i konkurencyjne rozwiązanie, które stanowi wkład w długoterminową strategię Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO) mającą na celu zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych ze statków.
Takeshi Hashimoto, wiceprezes wykonawczy MOL, powiedział: „Jestem przekonany, że nasze przedsięwzięcie będzie wielkim kamieniem milowym i punktem zwrotnym w tym szybko zmieniającym się świecie. Przejście z ciężkiego oleju opałowego na LNG to konkurencyjne, przyjazne dla środowiska i natychmiast dostępne rozwiązanie dla transportu morskiego.”
Źródło: gospodarkamorska