Dwa hiszpańskie projekty bunkrowania LNG otrzymały wsparcie finansowe w wysokości 27 mln euro od Komisji Europejskiej.

Fundusze zostały zabezpieczone poprzez mechanizm „Łącząc Europę” (CEF), który promuje bardziej zrównoważony i wydajny transport.

Komisja Europejska wesprze szereg inicjatyw, w tym rozwój dwóch nowych projektów dostaw skroplonego gazu ziemnego (LNG) na statki w Barcelonie i Algeciras, koordynowanych przez Enagás.

Partnerami w tych inicjatywach są Enagás, Scale Gas, jednostka firmy, Knutsen, władze portowe Barcelony i Bahía de Algeciras.

Projekty te wpisują się w strategię instytucjonalną LNGhive2 prowadzoną przez Puertos del Estado, mającą na celu wspieranie rozwoju rynku LNG jako paliwa morskiego i zagwarantowanie jego bunkrowania w portach zgodnie z Dyrektywą UE 94/2014 w sprawie paliw alternatywnych.

LNG jest dziś najlepszą opcją na drodze do dekarbonizacji transportu morskiego, powiedział Enagás.

Jest to paliwo spełniające normy Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO), która w styczniu 2020 roku ustaliła limit zawartości siarki w paliwie na 0,5 proc.

Wykorzystanie LNG jako paliwa morskiego w Hiszpanii zmniejszy emisję CO2 o około 2 mln ton do 2030 roku, co odpowiadałoby wprowadzeniu na rynek ponad miliona pojazdów elektrycznych.

Do czerwca 2020 roku bunkrowanie LNG w Hiszpanii wzrosło trzykrotnie w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku, a ilość dostarczanego LNG prawie się podwoiła. Według jednostki certyfikującej DNV / GL na świecie operuje 169 statków napędzanych LNG, a kolejne 222 znajduje się w budowie.

Co więcej, sześć z 15 barek dostarczających obecnie LNG na świecie operowało w ostatnich latach w Hiszpanii, wzmacniając rolę tego kraju w dostarczaniu LNG na statki.

Źródło: GospodarkaMorska

Recommended Posts