Polskie LNG, operator terminala LNG w Świnoujściu i Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście podpisali w środę z konsorcjum firm TGE Gas Engineering-PORR umowy na rozbudowę gazoportu. Wartość umów to prawie 2 mld zł.

Po rozbudowie zdolności regazyfikacyjne terminala sięgną 8,3 mld m sześc. Termin zakon´czenia inwestycji to koniec 2023 r. Rozbudowa będzie się składać z budowy trzeciego zbiornika na LNG, drugiego nabrzeża do rozładunku, ale także załadunku statków, oraz infrastruktury do bunkrowania i załadunku LNG na statki.

Wartos´c´ podpisanych umów wynosi ła?cznie ok. 1,9 mld zł. Dofinansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i S´rodowisko 2014-2020 wyniesie do 461 mln zł.

Polskie LNG be?dzie odpowiedzialna m.in. za wybudowanie nowego zbiornika. Z kolei Zarza?d Morskich Portów Szczecin i S´winoujs´cie be?dzie odpowiedzialny za wybudowanie cze?s´ci hydrotechnicznej stanowiska statkowego, infrastruktury hydrotechnicznej pod estakade? przesyłowa? oraz kompletnej infrastruktury cumowniczej.

Pełnomocnik rządu ds. strategicznej infrastruktury energetycznej Piotr Naimski podkreślał, że umowy „to widoczny znak, że to co sobie zaplanowaliśmy ponad 4 lata temu realizujemy zgodnie z harmonogramem”.

„Umowy to część dużego planu rzeczywistej, technicznej i handlowej dywersyfikacji dostaw gazu. Gazoport to jest jeden z tych terminali w Europie najbardziej efektywnie wykorzystywanych i taki pozostanie po rozbudowie”.

Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej Marek Gróbarczyk ocenił, że niezwykle cieszy fakt, z˙e polskie porty morskie biora? udział w transformacji energetycznej.

„Port Szczecin-S´winoujs´cie jest w pełni przygotowany do dywersyfikacji dostaw strategicznych surowców energetycznych. Rozbudowa terminala LNG wpisuje sie? w szeroki program realizacji strategicznych inwestycji morskich, które znacza?co zwie?kszaja? potencjał Polski na Bałtyku” – powiedział Gróbarczyk.

Prezes Gaz-Systemu i Polskiego LNG Tomasz Stępień zauważył, że w Polsce udało nam się dzięki terminalowi odbudować zaufanie rynku do stabilności dostaw gazu, a to się przełożyło na olbrzymi wzrost popytu. Wytworzył się też osobny rynek na samo LNG – gaz skroplony. Obserwujemy duży popyt np. jak paliwo w transporcie, także morskim. Staraliśmy się odpowiedzieć na te wyzwania, stąd rozbudowa – mówił Stępień.

Prezes portów morskich Szczecin-Świnoujście Krzysztof Urbaś podkreślił, że rozbudowa będzie miała wpływ na cały zespół. Przypomniał, że coraz więcej statków używa LNG jako paliwa i nowe funkcjonalności w terminalu mogą być „magnesem”, który przyciągnie do portów w Świnoujściu i Szczecinie nowe statki.

Source: GospodarkaMorska

Recommended Posts