Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo będzie przez pięć lat wyłącznym użytkownikiem nabrzeżnej stacji odbioru i przeładunku LNG małej skali w Kłajpedzie. Dla PGNiG to istotny krok w budowie kompetencji i pozycji na tym rynku w Europie Środkowo-Wschodniej i basenie Morza Bałtyckiego. Umowa z Klaipedos Nafta będzie obowiązywać od kwietnia 2020 roku.
Klaipedos Nafta jest operatorem terminali naftowych i FSRU, czyli pływającego terminala regazyfikującego i magazynującego LNG zacumowanego w Kłajpedzie, ale również niezależnej od FSRU, nabrzeżnej stacji odbioru i przeładunku LNG małej skali. Instalacja ta jest zlokalizowana u wejścia do portu w Kłajpedzie (ok. 7 km od FSRU). Oferta PGNiG została uznana za najkorzystniejszą w przetargu.
– Klaipedos Nafta doceniło doświadczenie jakie ma Grupa PGNiG w operacjach i sprzedaży LNG małej skali z Terminala im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego w Świnoujściu i z naszych wytwórni LNG w Odolanowie i Grodzisku Wielkopolskim – powiedział Piotr Woźniak, Prezes Zarządu PGNiG SA. – Dzięki użytkowaniu nabrzeżnej stacji odbioru i przeładunku LNG na Litwie, PGNiG zyska również lepszy dostęp do rynku LNG małej skali w krajach nadbałtyckich oraz zwiększy konkurencyjność swojej oferty dla odbiorców z obszaru północno-wschodniej Polski oraz Europy Środkowo-Wschodniej. Bardzo ważne z punktu widzenia bezpieczeństwa dostaw jest to, że PGNiG będzie samodzielnie decydował od kogo kupi i sprowadzi LNG do nabrzeżnej stacji odbiorczej na Litwie – dodał Prezes PGNiG SA.
Dostawy LNG do nabrzeżnej stacji będą możliwe małymi jednostkami pływającymi o pojemności zbiorników 30 razy mniejszej niż w przypadku konwencjonalnych metanowców oceanicznych. Nabrzeżna stacja odbioru i przeładunku LNG wyposażona jest w pięć zbiorników LNG o łącznej pojemności 5 tys. m sześc. (2250 ton) LNG. Posiada dwa stanowiska do załadunku autocystern lub ISO-kontenerów, które mogą być używane jednocześnie. Maksymalne tempo załadunku to 100 m sześć. (45 ton) LNG na godzinę, co oznacza, że proces ładowania jednej autocysterny skroplonym gazem ziemnym trwa ok. 30 minut. Stacja posiada również nabrzeże przystosowane do odbioru i załadunku LNG na jednostki pływające mniejszej skali. Tempo przeładunku to 1250 m sześc. (562,5 ton) skroplonego gazu ziemnego na godzinę. Tempo bunkrowania statków wynosi 250–500 m sześc. (112,5–225 ton) LNG na godzinę.
Nabrzeże stacji przeładunkowej w Kłajpedzie umożliwia także bunkrowanie statków napędzanych silnikami na LNG. Z powodów regulacji środowiskowych popyt na LNG ze strony armatorów działających na Bałtyku będzie w najbliższych latach dynamicznie rosnąć.
– Pozyskanie strategicznego partnera stworzy efekt synergii z korzyścią dla stacji przeładunkowej LNG, której operatorem jest KN. Rozwój rynku małego LNG w krajach bałtyckich i w Polsce daje wiele nowych możliwości zwiększenia dostępności dostaw energii dla przedsiębiorstw w całym regionie. Zapewni także więcej możliwości dywersyfikacji dostaw dla obiektów przemysłowych i osiedli oddalonych od gazociągów, a także dla transportu drogowego i morskiego – powiedział Darius Šilenskis, CEO KN.
Kompetencje i relacje handlowe zdobyte przez Grupę PGNiG w Kłajpedzie pozwolą na płynne rozpoczęcie operacji i transakcji bunkrowania w terminalu Świnoujściu po jego rozbudowie i uruchomieniu nabrzeża umożliwiającego świadczenie tej usługi w 2023 roku. Na razie Grupa PGNiG dokonuje bunkrowań statków z autocystern stojących na nabrzeżach w portach (metoda tzw. truck-to-ship).
Źródło oraz więcej informacji na stronie PGNiG.