PGNiG Obrót Detaliczny dostarczy ponad 1 000 ton skroplonego gazu ziemnego (LNG) do 27 samochodów ciężarowych, należących do firmy Bisek-Asfalt z Dolnego Śląska.
– Skroplony gaz ziemny będzie zasilał pierwszą i największą w Polsce flotę pojazdów ciężarowych z silnikami napędzanymi LNG. Jestem dumny, że PGNiG jest partnerem lidera rynku wykorzystania paliw alternatywnych, jakim jest polska firma Bisek-Asfalt – powiedział Maciej Woźniak, Wiceprezes PGNiG SA ds. handlowych.
Umowa zakłada sukcesywne dostawy ok. 1 000 ton LNG do 30 czerwca 2020 roku. Realizacja dostaw prowadzona będzie przy wykorzystaniu specjalistycznych autocystern kriogenicznych przystosowanych do przewozu gazu ziemnego w temperaturze 160oC poniżej zera. Umowa przewiduje, że ekologiczne paliwo LNG zasili nie tylko pojazdy własne firmy Bisek-Asfalt. Stacja tankowania LNG umożliwi także sprzedaż paliwa innym odbiorcom.
Transport skroplonego gazu ziemnego realizować będzie Gas-Trading SA, spółka należąca do Grupy Kapitałowej PGNiG, jak również samodzielnie firma Bisek-Asfalt, która będzie bezpośrednio odbierać paliwo z Terminala LNG im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego w Świnoujściu.
– Dostarczamy już gaz LNG do autobusów w Polsce, bunkrujemy nim statki, a dzięki ISO-kontenerom możemy transportować LNG drogami lądowymi, koleją lub szlakiem wodnym. Wejście w ciężki transport kołowy pokazuje, jak uniwersalnym paliwem jest LNG. Szczególnie teraz, gdy obowiązuje zerowa stawka akcyzowa, LNG i CNG są rzeczywistą alternatywną dla paliw ropopochodnych – powiedział Henryk Mucha, Prezes PGNiG Obrót Detaliczny.
Gaz ziemny, jako paliwo do silników spalinowych, stanowi również ekologiczną alternatywę dla silników napędzanych olejem napędowym, dominujących w transporcie ciężkim. Wykorzystanie gazu ziemnego pozwala na uzyskanie znacznej redukcji emisji dwutlenku węgla. Ponadto silniki zasilane gazem ziemnym zapewniają niski poziom emisji takich zanieczyszczeń powietrza, jak NOx i cząstki stałe. Eksperci są zgodni, że ta stosunkowo młoda technologia ma duży potencjał rozwoju w zakresie dalszej redukcji emisji.
Pojazdy ciężarowe zasilane LNG zyskują coraz większą popularność również ze względów ekonomicznych. Ich potencjał doceniono m.in. w Niemczech, gdzie mogą one poruszać się bezpłatnie po autostradach. Tego typu preferencje dla paliw gazowych w transporcie w połączeniu z atrakcyjną ceną paliwa powodują, że przewoźnicy są coraz częściej zainteresowani skorzystaniem z tego rozwiązania.
– Jesteśmy polską firmą, która posiada najliczniejszą flotę pojazdów zasilanych gazem LNG. Dzięki umowie z tak zaufanym partnerem jak PGNiG zapewniamy sobie bezpieczne dostawy tego ekologicznego, ale także niezwykle ekonomicznego paliwa. Planujemy dalsze inwestycje w ten obszar i sprzedaż LNG także klientom zewnętrznym, którzy zdecydują się na takie pojazdy – powiedział Michał Bisek, Prezes Bisek-Asfalt.
– Dzięki takim firmom jak Bisek-Asfalt, która wie jak opłacalne jest inwestowanie w pojazdy zasilane LNG, pokazujemy innym spedytorom oraz firmom logistycznym, że czas na paliwo LNG w transporcie już nadszedł – dodał Marcin Szczudło, Wiceprezes PGNiG Obrót Detaliczny.
Źródło oraz więcej informacji na stronie PGNiG.