Z uwagi na fakt, że celem IMO jest ograniczenie emisji gazów cieplarnianych o 50% do 2050, LNG staje się naturalnym wyborem dla armatorów na drodze do dekarbonizacji spalin. Problemem silników pracujących na LNG jest niespalony metan. Należy się spodziewać, że w najbliższej przyszłości pojawiają się przepisy ograniczające to niepożądane dla środowiska zjawisko.

Alfa Laval i szwajcarski, globalny producent silników WinGD już wcześniej podjęły współpracę nad rozwiązaniem tego zagadnienia. W jej efekcie powstał system Alfa Laval PureCool. Jest on głównym elementem technologii WinGD iCER, opcji dla silników nowej generacji WinGD X-DF, o zmniejszonej emisji niespalonego metanu i znacznie wyższej sprawności energetycznej.

Niespalony metan – kolejny cel do zgodności z przepisami?

W związku z faktem, że coraz więcej statków wykorzystuje LNG jako paliwo, wielu armatorów jest zaniepokojonych potencjalnym pojawieniem się przepisów dotyczących poziomu emisji niespalonego metanu. LNG wytwarza podczas spalania mniej CO2 niż inne paliwa kopalne, ale niewielki procent metanu może przedostać się przez silnik do atmosfery bez spalenia. Ponieważ metan ma wyższy potencjał tworzenia efektu cieplarnianego niż CO2, może stać się przedmiotem zainteresowania IMO w realizacji ambitnych celów klimatycznych.

„Ponieważ IMO dąży do ograniczenia emisji gazów cieplarnianych o co najmniej 50% w 2050 roku, w porównaniu z poziomem z 2008 r., LNG odgrywa ważną rolę jako paliwo pomostowe w dążeniu do osiągnięcia neutralnej pod względem emisji dwutlenku węgla przyszłości”, mówi David Jung, Business Development Manager w Alfa Laval. „Świadomość niespalonego metanu i jego wpływ na globalne ocieplenie jest coraz większa, dlatego niezmiernie ważne są wszelkie ulepszenia w stosunku do dzisiejszych standardów środowiskowych i bardzo prawdopodobne jest wprowadzenie nowych przepisów. Jednak niezależnie od przepisów, technologia WinGD iCER z systemem PureCool Alfa Laval pomoże branży żeglugowej w osiągnięciu ambitnych celów klimatycznych”.

PureCool i jego wkład w iCER

Opracowany przez Alfa Laval w ścisłej współpracy z WinGD, system PureCool to kaskadowy układ chłodzenia spalin, będący kluczowym elementem koncepcji iCER. Skrót iCER, od Intelligent Control by Exhaust Gas Recycling, jest pierwszym rozwiązaniem technologicznym zaprezentowanym dla X-DF2.0, silnika dwupaliwowego drugiej generacji WinGD.

„Opcja iCER to samodzielna instalacja przy silniku”, mówi David Jung. „Podczas pracy w trybie gazowym poprawia ona spalanie poprzez chłodzenie i recyrkulację około 50% spalin, przy pełnej mocy turbosprężarki. System PureCool zapewnia niezbędną funkcję chłodzenia, która minimalizuje emisję metanu do atmosfery”.

Redukcja niespalonego metanu do 50%

Skuteczność iCER z PureCool jest po prostu niezwykła. Próby przeprowadzone w dedykowanym ośrodku testowania silników WinGD, które były ostatnim etapem dwuletniego programu prób, wykazały redukcję niespalonego metanu o 50%.

„To nie jest dostrojenie ani tylko nieznaczne udoskonalenie technologii LNG”, mówi David Jung. „To jest duża korzyść dla środowiska, która zdecydowanie wzmacnia pozycję LNG”.

Oszczędność paliwa i energii

Poza redukcją emisji metanu, rozwiązanie iCER z PureCool oferuje nabywcom silników znaczące korzyści operacyjne – tworząc tym samym wartość dodaną nawet przed ewentualnym wprowadzeniem przepisów dotyczących zgodności. W przypadku poprawy spalania za pomocą iCER, zużycie paliwa w trybie gazowym zmniejsza się o 3%

„System PureCool poprawia sprawność napędu statku oraz zmniejsza emisję”, mówi David Jung. „Oszczędność paliwa wynikająca z zastosowania systemu iCER może mieć pozytywny wpływ na wskaźnik projektowy efektywności energetycznej statku”.

Nowy aspekt trwałego zaangażowania

iCER wchodzi w fazę komercyjną i jest przygotowywany do pierwszej instalacji pilotażowej dlatego David Jung jest dumny z faktu, że system PureCool wchodzi do portfolio Alfa Laval w zakresie zgodności z przepisami. Łączy on w sobie udane rozwiązania dla szerokiego zakresu wyzwań środowiskowych, ale przede wszystkim jest pierwszym takim rozwiązaniem związanym z nietradycyjnym paliwem.

„Firma Alfa Laval jest zdeterminowana, aby pozostać liderem w opracowywaniu rozwiązań, zarówno w obszarze ochrony środowiska, jak i postępu w zakresie paliw” – mówi David Jung. „System PureCool w równym stopniu reprezentuje obie strony tego zobowiązania, a przede wszystkim świadczy o naszym zaangażowaniu w przygotowywanie klientów na nadchodzące wyzwania ”.

Źródło i więcej informacji: gospodarkamorska

Recommended Posts